lørdag 6. oktober 2012

Lucky oss

Humor, mot, fantasi, galskap.

Verdier jeg håper ungene mine får en oppvekst preget av, og som dermed vil prege resten av deres liv.

Det er ikke jeg som har kommet på denne verdirekka. Den er hentet fra selveste Lucky Næroset, ei foregangsbygd, som har preget både lokalsamfunn og enkeltpersoner over hele landet med sitt virke.

De har tatt humor og galskap på alvor, og vist hva man kan oppnå ved å bruke dette som virkemiddel for utvikling.

Denne bygda og personer derfra har inspirert meg mer enn noe annet. Det er lov og det nytter å tenke utenom boksen! Jeg har sågar besøkt bygda ved et par anledninger.

Blant annet er det takket være møtet med Lucky Næroset at jeg med stor glede godtar alternativ tankegang fra mine barn, og lar dem få prøve ut sine gode ideer.


Som når Maj nekter å sitte i vogna på tur, men heller vil kjøre rullator. Hvorfor ikke?

I vid forstand er det Lucky Nærosets fortjeneste at vi har skole i bygda mi, Grønfjelldal skole, med ti elever i år. Her skal mine barn gå, i heimbygda si - med frisk luft, freske fraspark, stor trygghet og frihet fra image-jaget.

Her er skola helt nybygd i november 2009. Nå er den fylt med barnehageunger, skoleelever, samt aktive sjeler på ettermiddagstid.

Lucky Næroset har helt sikkert vært delaktig i å redde mange skoler. Derfor er det er et enormt paradoks at det er bestemt at skolen i selveste Lucky Næroset, Fagernes skole, skal legges ned.

En god skole er fundamentet i et hvert bygdesamfunn. Jeg innser etter hvert at dette er umulig å forstå for folk som ikke kommer fra ei bygd, men tenk på hvor hardt det kjempes hver gang ei skole foreslås nedlagt. Det er ikke noe bygdefolk gjør fordi vi synes det er artig. Det er heller fordi vi kjenner myndighetens klamme grep rundt halsen, og vi kjemper for å komme oss løs.

Har noen regnet ut hva det vil koste å legge ned Fagernes skole? Å spare noe på å legge ned en skole er bare de med veldig dårlig fantasi og haltende kunnskap om lokalsamfunnsutvikling som tror går an. 

Hvorfor ikke holde seg inne med de fantastiske folka alle vi her ute i landet vet finnes akkurat i Lucky Næroset, og bruk samarbeid med nettopp dette norgeskjente lo

kalsamfunnet til å skape en forbilde-skole for hele landet, slik Lucky Næroset er et forbilde for så mange. En skikkelig god offentlig skole, der e
ngasjement, entreprenørskap og skapervilje ivaretas og styrkes!

Det offentlige skole-norge trenger nettopp noe slikt nå.


Bli med å slå Landsdekkende ring rundt Lucky Næroset og Fagerborg skole på Facebook.

1 kommentar:

  1. Anbefaler denne på Landsdekkende ring om Lucky Næroset og Fagernes skole-siden på facebook!

    SvarSlett